Branding – jak zbudować silną markę i zyskać rozpoznawalność?
Na sukces marki składa się wiele czynników. Jednym z najważniejszych z nich jest odpowiedni branding, który pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki na rynku i tym samym przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Marce, która nie posiada wystarczająco silnej tożsamości, bardzo trudno jest obecnie odnieść sukces sprzedażowy. Jak jednak zbudować ową tożsamość i zyskać rozpoznawalność?
Nie tylko logo
Branding jest najczęściej definiowany jako budowanie świadomości marki wśród jej potencjalnych klientów. Jest to zatem szereg działań mających na celu wyróżnienie naszej marki spośród konkurencji i stworzenia wokół niej skojarzeń, które zapiszą się w świadomości konsumentów. Nie chodzi zatem jedynie o to, aby klient był w stanie rozpoznać naszą markę, ale także o to, by budziła ona w nim konkretne odczucia.
Często, kiedy myślimy o brandingu, naszym pierwszym skojarzeniem jest logo oraz cała identyfikacja wizualna marki. Jest to oczywiście bardzo istotna część brandingu, lecz nie jedyna. Jeśli chcemy stworzyć dobry branding, powinniśmy zacząć od opracowania strategii marki, na którą składa się przede wszystkim wizja i misja marki oraz wartości, jakimi ta się kieruje. Pozostałymi elementami brandingu są m.in.:
– nazwa marki,
– strategia i sposób komunikacji,
– hasła reklamowe,
– sposoby promocji i reklamy oraz bieżące działania podejmowane przez markę.
Wszystkie te elementy budują tożsamość marki i wpływają na sposób postrzegania jej przez konsumentów.
Dobry branding, czyli jaki?
Na początku warto zdać sobie sprawę, że nieistotne jest to, jak my sami postrzegamy własną markę, ale jak robią to klienci. Odpowiedni branding może nam jednak pomóc wykreować markę na taką, jaką chcemy, aby była w oczach konsumentów. Dzięki temu przynajmniej w jakimś stopniu jesteśmy w stanie kontrolować związane z nią skojarzenia. Jaki zatem jest dobry branding?
Jeśli mówić, to mówić dobrze
Przede wszystkim marka powinna budzić pozytywne uczucia i wzbudzać zaufanie. Szczególnie ważne jest zatem to, aby zadbać o właściwą komunikację z klientem i budować z nim dobrą relację poprzez chociażby aktywną działalność w social mediach oraz reagowanie na komentarze i wiadomości od internautów.
Spójny wizerunek
Nic tak nie niszczy reputacji marki jak niespójny wizerunek. Jeśli postępujemy wbrew wartościom, które teoretycznie sami wyznajemy, to w oczach konsumentów prezentujemy się jako marka nieszczera i niegodna zaufania. Budując tożsamość marki, powinniśmy zatem dokładnie przemyśleć naszą strategię i zastanowić się nad tym, jak chcemy być postrzegani, a następnie konsekwentnie dążyć do utrzymania owego wizerunku. Warto przy tym pamiętać, by swój komunikat kierować zawsze do konkretnej grupy docelowej i odpowiadać na jej rzeczywiste potrzeby.
Unikalność
Aby zostać zapamiętaną, marka powinna wyróżnić się na tle konkurencji, oferując konsumentom coś, co trudno byłoby im dostać w innym miejscu. Ta unikalność niekoniecznie musi być związana z produktem, ale również ze sposobem komunikacji czy identyfikacją wizualną.
Dlaczego warto inwestować w branding?
Branding to długotrwały i złożony proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy. Marka powinna bowiem stale zabiegać o to, by wciąż zajmować istotne miejsce w świadomości klientów i nie zostać zapomnianą. Mimo że sam proces może wydawać się żmudny, to z pewnością jest on bardzo opłacalny.
Dzięki brandingowi konsumenci mogą bliższej poznać markę i to, co za nią stoi. To z kolei pozwala zdobyć zaufanie i sympatię klientów, a co za tym idzie, dać im inne powody do zakupu niż jedynie właściwości oferowanego towaru. Istnieje bowiem duża szansa, że klient, mając do wyboru dwa identyczne produkty, wybierze ten należący do marki, która dobrze mu się kojarzy, aniżeli do tej, której nie zna. Jednocześnie dobry branding pozwala przywiązać konsumentów do marki, sprawiając, że będą oni wobec niej lojalni i stale będą do niej powracać, dokonując kolejnych transakcji.
Budowanie świadomości marki wśród konsumentów przede wszystkim sprawia, że marka staje się bardziej rozpoznawalna – nie tylko wśród grupy docelowej, ale także poza nią. To powoduje, że nawet jeśli klient obecnie nie potrzebuje Twojego produktu, to gdy w przyszłości będzie chciał po niego sięgnąć, Twoja marka będzie pierwszą, która przyjdzie mu do głowy.
Wszystko to sprawia, że nie warto rezygnować z brandingu. Mimo iż jest to dość czasochłonny proces, to może on przynieść realne efekty w postaci wzrostu sprzedaży i wyższych zysków dla Twojej firmy.
Jeśli potrzebujesz pomocy w budowaniu silnej i rozpoznawalnej marki, skontaktuj się z nami.