Wiele osób traktuje słowa “marketing” i “reklama jako synonimy. Jest to jednak duży błąd, który wielokrotnie staje się źródłem nieporozumień. Ale to nie wszystko. Brak powszechnej świadomości na temat tych różnego znaczenia tych pojęć powoduje, że myślenie o działaniach marketingowych mylnie sprowadzane jest np. do prowadzenia kampanii reklamowych na Facebooku czy w wyszukiwarce. Tymczasem różnica między tymi dwoma pojęciami jest znaczna. I ma kluczowe znaczenie dla biznesu.
W tym wpisie postaramy się opisać, na czym polega różnica między marketingiem a reklamą i pokazać, jak świadomość tego rozróżnienia może pomóc Ci w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.
Co to jest marketing?
Zacznijmy od definicji. Marketing to lista działań, które firma podejmuje w celu pozyskania i utrzymania klientów. Marketing może obejmować takie działania, jak badanie rynku, public relations, media społecznościowe, reklamę, web design i wiele, wiele innych. Celem marketingu nie zawsze jest pozyskanie klientów lub wygenerowanie dodatkowego zysku. Czasami dobry marketing może mieć na celu budowanie odpowiedniego wizerunku marki lub przyczyniać się do tworzenia długotrwałych relacji biznesowych z klientami.
Jakie są rodzaje marketingu?
Istnieją dwa podstawowe rodzaje marketingu, jeden z nich to outbound marketing (czyli marketing wychodzący), a drugi to inbound marketing (czyli marketing przychodzący).
Marketing wychodzący to taki, w którym firma wysyła wiadomość do swoich klientów lub przyszłych klientów. To marka jest inicjatorem kontaktu i dąży do interakcji z potencjalnymi klientami. Do takiej kategorii marketingu zalicza się m.in. płatną reklamę internetową czy coldcalling.
Z kolei, marketing przychodzący to taki, w którym firma wykorzystuje organiczne sposoby pozyskiwania klientów. Można powiedzieć, że w tym modelu biznes “daje się znaleźć” klientowi poprzez rzetelne prowadzenie strony internetowej, regularne publikacje w social mediach czy przygotowanie wizytówki Google.
Oczywiście, te rodzaje marketingu mogą (i powinny!) być stosowane razem, aby umożliwiać firmie osiąganie ogólnych cel strategicznych i sprzedażowych.
Co to jest reklama?
A co z definicją reklamy? Reklama jest jednym z elementów ogólnej strategii marketingowej. Polega ona na płatnych promocjach w celu uzyskania określonych wyników biznesowych. Najważniejszym celem reklamy jest zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, podczas gdy marketing jako całość może być wykorzystywany do uzyskiwania różnego rodzaju wyników strategicznych przedsiębiorstwa.
Jakie są rodzaje reklamy?
Reklama ma wiele form. Najlepszym sposobem podziału jest określenie, czy jest to reklama fizyczna/tradycyjna, czy cyfrowa.
Z reklamą tradycyjną mamy styczność w sferze realnej. Są to np. billboardy, czasopisma, gazety, plakaty, ulotki, banery i inne, fizyczne formy zachęcania do zakupu. Natomiast reklama cyfrowa oznacza wszelkie reklamy możliwe do umieszczenia Internecie, czyli sferze wirtualnej. Reklama cyfrowa obejmuje reklamy Facebook, Google Ads, aplikacje, pop-upy na stronie internetowej, influencer marketing i wiele więcej.
Podobnie jak w przypadku inbound i outbound marketingu, połączenie reklamy tradycyjnej i cyfrowej pomaga osiągać najlepsze efekty.
Podsumowanie: Różnice między marketingiem a reklamą
Marketing i reklama prawie zawsze idą w parze, jeśli chodzi o rozwój firmy. Aby stale zwiększać zainteresowanie swoimi produktami czy usługami i generować zysk, nie można zaniedbywać żadnego z tych obszarów. Warto pamiętać, że reklama jest tylko jednym z elementów marketingu. Stosowana samodzielnie nie przyniesie aż tak dobrych efektów, jak przemyślana strategia marketingowa obejmująca zarówno płatne, jak i organiczne kanały kontaktu.
Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak poprowadzić marketing w swojej firmie, by budować dobry wizerunek marki i sprzedawać, skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci przygotować strategię marketingową pokrywającą większość potrzeb Twojego biznesu.