Czym jest pozycjonowanie strony i jakie korzyści przynosi?
Niezależnie od tego, czy poszukujemy lekarza w naszej okolicy, czy nowej sukienki na wesele, naszym pierwszym krokiem będzie prawdopodobnie skorzystanie z wyszukiwarki Google. Zdecydowana większość z nas właśnie tak szuka produktów i usług dla siebie. Dlatego też firmy, chcąc przyciągnąć klientów na swoją stronę internetową, powinny zadbać o jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak ją osiągnąć? Pomaga w tym szereg zabiegów zwanych pozycjonowaniem stron.
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Pozycjonowanie stron internetowych – zwane także SEO (ang. Search Engine Optimization) – to szereg działań prowadzonych zarówno wewnątrz (on-page), jak i na zewnątrz (off-page) strony mających zapewnić jej wyższą pozycję w organicznych, bezpłatnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Na widoczność strony w wyszukiwarce składa się jednak nie tylko jej pozycja, ale także szacowany miesięczny ruch pochodzący z wyników wyszukiwania oraz liczba słów, na które wyświetla się witryna.
Czym różni się on-page SEO od off-page SEO?
On-page SEO obejmuje wszystkie działania prowadzone na stronie. Na tym etapie dbamy przede wszystkim o to, aby witryna oraz zamieszczane w niej treści były zarówno przyjazne dla użytkowników, jak i czytelne dla robotów. Do działań on-page zaliczyć można zatem poprawę technicznej części strony poprzez optymalizację jej kodu HTML, a także optymalizację treści poprzez umieszczanie w tekstach słów kluczowych oraz dbanie o jej odpowiednią strukturę dzięki chociażby stosowaniu nagłówków. Równie ważna co struktura jest oczywiście jakość treści — w działaniach on-page SEO dbamy także o to, by teksty były unikalne i interesujące dla użytkownika.
Tak jak nad działaniami on-page sprawujemy pełną kontrolę, tak w przypadku działań off-page sprawa wygląda nieco inaczej. Off-page SEO polega głównie na budowaniu sieci linków zewnętrznych, czyli link-buildingu. Jest to pozyskiwanie linków kierujących do naszej strony z innych witryn. Celem link buildingu jest zwiększenie autorytetu strony i tym samym jej widoczności.
Co wpływa na pozycję danej strony w Google?
Choć dokładne algorytmy działania wyszukiwarki nie są znane, wiadomo o istnieniu elementów, które mogą mieć wpływ na pozycję danej strony internetowej w Google. Rozpoznanych czynników rankingowych jest jednak ponad 200, dlatego też nie sposób opisać ich wszystkich. W związku z tym zdecydowaliśmy się wyróżnić jedynie kilka najważniejszych.
Czynniki rankingowe można podzielić na wewnętrzne oraz zewnętrzne. Do tych drugich zaliczyć można m.in. wiek, historię domeny oraz ilość linków prowadzących do naszej strony z innych witryn. Nie bez znaczenia jest przy tym jakość stron, na których owe odnośniki się znajdują oraz to, czy są tematycznie powiązane z naszą stroną internetową.
Warto również pamiętać, że wiek strony nie jest wystarczający, aby zapewnić witrynie większą widoczność w Google. Jeśli strona nie będzie aktualizowana i nie będą pojawiać się na niej nowe treści, może ona utracić swoją pozycję niezależnie od czasu jej działania.
Do najważniejszych czynników wewnętrznych (adresowanych działaniami on-page) należą z kolei ilość i jakość treści na stronie, obecność umiejętnie dobranych słów kluczowych (nie tylko w treści witryny, lecz także w nagłówkach czy tytułach), a także optymalizacja samej strony oraz zadbanie o jej odpowiednią strukturę. Warto pamiętać, że treści na stronie powinny być unikalne – kopiowanie ich może poskutkować spadkiem pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego pozycjonowanie stron jest takie ważne?
Przeprowadzone przez firmę Backlinko badania pokazują, że większość użytkowników ogranicza się do sprawdzenia jedynie pierwszej strony Google, a tylko 0.78% z nich przeszukuje również drugą. Jednocześnie pierwsze trzy pozycje uzyskują aż 75.1% wszystkich kliknięć. Jeśli zatem chcemy zapewnić ruch na naszej witrynie, powinniśmy zabiegać o to, by wyświetlała się ona na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a najlepiej na jednej z pierwszych trzech pozycji.
Witryn o podobnej tematyce jest jednak sporo, a co za tym idzie, nie zawsze jest łatwo się wybić. Zatem, aby mieć szanse w rywalizacji z – często bardziej doświadczoną marketingowo – konkurencją, warto rozważyć podjęcie działań mających na celu wypozycjonowanie naszej strony w Google. Szczególnie że według BrightEdge Research aż 53,3% całego ruchu na stronach internetowych pochodzi właśnie z wyszukiwania organicznego.
Bez dobrego pozycjonowania prowadzenie działalności w internecie może okazać się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Większa widoczność strony internetowej oznacza większy ruch na witrynie, co z kolei przekłada się na zwiększoną sprzedaż. Jest to istotne nie tylko dla właścicieli sklepów internetowych, lecz także biznesów, które udostępniają przestrzeń reklamową na swojej stronie. W przypadku niskiego ruchu na stronie reklamodawcy mogą zwyczajnie zrezygnować z promowania się w tym miejscu, przez co serwis będzie tracił pieniądze. Z kolei lokalni usługodawcy dzięki skutecznemu pozycjonowaniu zyskają pewność, że mieszkańcy ich miejscowości z łatwością odnajdą ich w internecie.
Niekończący się proces
Warto pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, a wyniki nie pojawią się od razu. Na efekty działań zwykle trzeba czekać nawet kilka miesięcy. Jednocześnie trzeba podkreślić, że dane miejsce w wynikach wyszukiwania nie jest nam dane raz na zawsze – trzeba nieustannie na nie pracować poprzez stosowanie dobrych praktyk i unikanie tych złych. Należy też mieć na uwadze to, że obecne algorytmy mogą w każdej chwili zostać zmienione – jedne czynniki mogą stracić na znaczeniu, a drugie stać się bardziej wartościowe. Dobrze zatem być uważnym i dbać o stałe wzbogacanie strony o nowe treści oraz aktualizację starych.